ACTORI


 Aurica Ţăruş-Ţurcanu

În 1985, a absolvit Facultatea Regia Teatrelor Populare a Institutului de Arte din Chişinău (actualmente Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice)- clasa profesorului ILIE TODOROV. După doi ani de activitate la Secţia Cultură din Hânceşti, a fost încadrată, în 1987, în trupa Teatrului „B.P.Hasdeu” din Cahul. A realizat până în prezent aici 57 de roluri de diversă complexitate şi anvergură: Trandafira („Muntele şi Valea”), Ruţa („Păsările tinereţii noastre”), Maştera („Cenuşăreasa”), Cleopatra („Cleopatra”), Anca („Năpasta”) ş.a. Pentru rolul Aftiniei din „Soacra” s-a învrednicit, în cadrul Galei Premiilor UNITEM-2000, de trofeul pentru cel mai reuşit rol feminin.

     Fire potolită şi echilibrată, capabilă a-şi cenzura revoltele şi insatisfacţiile; spirit conciliator, extrem de oportun într-un mediu artistic, unde emoţiile şi veleităţile se declanşează intermitent; un chip luminat de bunăvoinţă şi sinceritate, talent sigur şi calm. Repercusiunile respectivului dat temperamental sunt iminente: se manifestă concludent mai ales în rolurile de anvergură dramatică, deşi satisface cu aceeaşi abnegaţie şi rolurile de caracter şi cele din registrul comic.

                                                             „Moldova suverană, 28 februarie 1996

  Fişa de creaţie:

 

1.    Mariţa, Trandafira “Muntele şi valea” B.P.Hasdeu, reg.V.Ignat, 1987

2.    Primăvara “Perepeţiile lui Păcală” V.Bădiţă, reg.V.Ignat, 1988

3.    Şura “Alarma” de M.Vorfolomeev şi M.For, reg.V.Ignat, 1988

4.    Caliopi “Radu Ştefan întîiul şi ultimul” A.Busuioc, reg.V.Ignat, 1989

5.    D-na Sotanville “George Dandin” J.B.Moliere, reg.A.Pânzaru, 1989

6.    Ea “Banca” de A,Ghelman, reg.G.Măcărescu, 1989

7.    Miss Prăjină “Motanul încălţat” de Ch.Perrault, reg.G.Măcărescu,1989

8.    Elena Ivanovna “Însurătoare cu bucluc” de A.Cehov, reg.V.Ignat,1990

9.    Gârneaţă “Ţara lui Gufi” de M.Vişnec, reg.M,Lungeanu, 1990

10. Norul “Ariciul albastru” de Al.Popescu, reg.Dan Ganea, 1991

11.Angela ”Furnici” de Aldo Nicolay, reg.V.Moldovan, 1992

12. Mătuşa “Stan Păţitul” de V.Bădiţă, reg.S.Ţurcanu

13.Afrodita “Ah,gelozie” de V.Alecsandri, reg.V.Ignat, 1992

14. O femeie “Mătrăguna” de N.Machiaveli, reg.S.I.Şcurea, 1993

15. Maştera “Cenuşăreasa” de Ch.Perrault, reg.V.Ignat,1993

16. Dama “O zi de vară” de S.Mrozec, reg.S.Ţurcanu, 1993

17. Baba Cloanţa “La gura sobei” de V.Bădiţă, reg.S.Ţurcan, 1993

18. Mama “Mi-am zis adio…” de T.Popescu, reg.V.Ignat, 1994

19.Safta “Chiriţa în provincie” de V.Alecsandri, reg.V.Ignat, 1994

20. Casandra “După faptă şi răsplată” de V.Bădiţă, reg.V.Ignat, 1994

21. Ana “Mireasa cu maşină” de H.Kehrer, reg.V.Ignat, 1995

22. Euridice “Antigona” de J.Anuilt, reg.B.Fiodoruţă, 1995

23. Ea “Faţă-n faţă” de Em.Şain şi A.Marinat, reg.V.Ignat, 1995

24. Primăvara “Teatrul în carnaval” de S.Ţurcanu, reg.S.Ţurcan, 1995

25. Cerşetoarea “Dar din dar” de V.Bădiţă, reg.V.Ignat, 1996

26. Ruţa “Păsările tinereţii noastre” de I.Druţă, reg.V.Ignat, 1996

27. Ispana “Căderea Romei” de I.Druţă, reg.V.Ignat, 1996

28. Elena Sergheevna “Şantaj” de L.Razumovschi, reg.V.Ignat, 1997

29. Rita “Abenturile Iedului Alb” de S.Ţurcanu, reg.S.Ţurcan, 1997

30. Bunicuţa “Povestea celor patru gemeni” de P.Pancev, reg.V.Ignat1991

31.Delia “Noaptea bunelor speranţe” de T.Popescu, reg.V.Ignat, 1998

32.Măndica “Arvinte şi Pepelea” de V.Alecsandri, reg.V.Ignat, 1998

33.Soacra “ Soacra” de G.Vasilescu, reg.S.Ţurcanu, 2000

34. Bufniţa, Corbul “Cocoşelul neascultător” de I.Lucian, reg.O.Mereoară, 2000

35. Cleopatra “Cleopatra” de I.Edlis, reg.S.Ţurcanu, 2001

36. Anca “Năpasta” de I.L.Caragiale, reg.S.Ţurcanu, 2002

37. Rita “Aventurile Iedului Alb” de S.Ţurcanu, reg.S.Ţurcanu,2002 (readucere)

38. Sfânta Duminică “Fata babei şi a moşului” de I.Creangă, reg. G.Măcărescu, 2002

39.Bulă “Doi purcei” de I.Popescu, reg. I.Popescu, 2003

40.Baba Hîrca “Întâmplare la Pomul de Anul Nou”, reg. S,Ţurcanu, 2002

41.Veta “O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale, reg.E.Gaju, 2003

42. Silvia “Jocul dragostei şi al întâmplării” de Marivaux, reg. S.Ţurcanu, 2003

43.Piţa “Mormi” de B.Iungher, reg.S.Ţurcanu, 2003 (readucere)

44. Tichi “Circul la revelion” de M.Ţăruş, reg.S.Ţurcanu, 2003

45. Baba, Mama “Stan Păţitul” de V.Bădiţă, reg.S.Ţurcanu, 2004 (readucere)

46. Michi “Poveste nouă” de R.Ciobanu şi O.Danilceac, reg.O.Danilceac, 2004

47. Elena Andreevna “Provincialele” de I.Stelmah, reg. S.Ţurcanu, 2005

48. Veveriţa “Moş Crăciun” de R.Ciobanu

49. Ruxanda “Apusul de soare se amână” Val Butnaru

50. Vrăjitoarea Clonţ “Alba ca Zăpada şi cei patru amici” de V.Roşca

51.Mama Smaranda “Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim 2007

52. Alba ca Zăpada “Al cui este anul nou?” de E.Pâslă; 2007

53. II Fată Mută “Împăratul îmbrobodit” de Gh.Calamanciuc, reg. R.Ciobanu, 2010

54.Mama, Bunica “Aventurile Scufiţei Roşii” 2010

55.Veveriţa “Ah ce are Moş Crăciun” 2010

56. Paiaţa, Cerşitoarea “Minte ai şi daruri ai” 2011

         În fond, anume în această constituţie spirituală – o constituţie paradoxală, ce constituie un amalgam organic de comunicativitate şi reticenţă, de resemnare şi perseverenţă, de dubitativitate şi fermitate – şi rezidă una din premizele statorniciei sale, a fidelităţii ei de mulţi neînţeleasă pentru această avidă şi ingrată scenă din provincie; o statornicie derivată din armonia-i interioară ce se ţine pe împăcarea cu sine, pe abnegaţie şi responsabilitate, pe un constant şi elevat sentiment al datoriei (…) Nu-i o gratuitate afirmaţia că aici, în acest Teatru din Cahul, e o întruchipare a spiritului de sacrificiu – spirit determinat de identificarea-i exhaustivă cu problemele şi aspiraţiile, căutările şi împlinirile acestuia.

                                                   „Panoramic TV”, nr.3, 2003

                         Alexandru Ţurcanu

A absolvit Şcoala Superioară de Teatru „B.V.Şciukin” de pe lângă Teatrul „E.Vahtangov” din Moscova (1987). Actor la Teatrul „Luceafărul” (1987-1989), la Teatrul-Parc de  Cultură Naţională din Chişinău (1989-1991) şi la Teatrul „B.P.Hasdeu” (1991-1999). Din 2000 până în 2010 a fost director artistic şi regizor al Teatrului din Cahul. S-a produs în circa 50 de roluri: Andron („Păsările tinereţii noastre”), Marc Regul („Căderea Romei”), Dumitrache („O noapte furtunoasă”), Dragomir („Năpasta”), Anica („Soacra”), Ioan („Apusul de soare se amână”) ş.a. Autor de versuri, texte dramatice.

A semnat scenografia şi muzica la 16 şi, respectiv, opt spectacole, a regizat 18, a realizat coloana sonoră la două din achiziţiile repertoriale ale teatrului din Cahul. Piesa-i „Aventurile Iedului Alb” a fost menţionată la Concursul Naţional de Dramaturgie (1997); are în palmares Premiul II al Festivalului Naţional de Teatru „Nenea Iancu” pentru spectacolul „Năpasta” (2002), Premiul UNITEM şi al Consiliului „Cortina” S.A. pentru merite în organizarea şi dirijarea procesului teatral (2002), Premiul pentru cea mai originală realizare scenică decernat în cadrul Galei UNITEM-2004 pentru spectacolul „Jocul dragostei şi al întâmplării” după piesa lui P.Marivaux.

Fişa de creaţie:

 

 

 Teatrul “Luceafărul” Chişinău

 

         Profir “Vom trăi şi vom vedea”Gh.Urschi, reg.Gh.Urschi

         Milian “Vom trăi şi vom vedea”

         Flămânzilă “Harap alb” de I.Creangă, reg. Ion Bordeianu

         Pădurarul “Scufiţa Roşie”, de E.Şvarţ, reg. N.Aroneţchi

         Ursul “Cocoşelul neascultător” de I.Lucian, reg .V.Zaiciuc

         Adam  “Molda” de I.Puiu, reg.I.S.Şcurea

         Băcanul “Rinocerii” de  E.Ionesco, reg. M.Fusu

 

       Teatrul Parc de Cultură  Naţională “Ion Creangă” Chişinău

 

     –   Flăcăul “Şezătoare” , reg.S.Fusu

         Iaromir “Decebal” de M.Eminescu, reg. S.Fusu

         Ostaşul străin “Zamolxe” de L.Blaga, reg.S.Fusu

         Ghebosul “Zamolxe”

         Cel de pe rug “Zamolxe”

         Gheorghe “Năpasta” de I.L.Caragile, reg. Vl.Cobasnean

 

Teatrul Republican Muzical-Dramatic “B.P.Hasdeu”

 

1.    Hagi Pană “Muntele şi valea” de B.P.Hasdeu, reg. V.Ignat

2.    Triochian “Perepeţiile lui Păcală” de V.Bădiţă, reg.V.Ignat

3.    Tândală “Perepeţiile lui Păcală” de V.Bădiţă, reg. V.Ignat

4.    Pierre “Motanul încălţat” de Ch Perault, reg. Gh.Măcărescu

5.    Moş Crăciun “Clopoţelul de argint” de E.Gheorghiţă,reg.Ignat

6.    Nenea Petrea “Povestea celor patru gemeni” de P.Pancev

7.    Mormi “Usruleţul Mormi” de B.Iungher, reg.V.Ignat

8.    Vitea “Şantaj” de L.Razumovschi, reg.V.Ignat

9.    Comisarul “Dublu joc” de R.Tomas, reg.V.Ignat

10.              Stan “Stan Păţitul” de V.Bădiţă, reg.S.Ţurcan

11.             Vornicelul “Stan Păţitul” de V.Bădiţă

12.              Timoteo “Mătrăguna” de Machiaveli, reg.I.S.Şcurea

13.             Siro “Mătrăguna”

14.              Străjer “Cenuşăreasa” de Ş.Perault, reg. V.Ignat

15.             Master “O zi de vară” S.Mrozec, reg.S.Ţurcan

16.             Moş Crăciun “La gura sobei”

17.              M.Şarl “Chiriţa în provincie” de V.Alecsandri, reg. V.Ignat

18.              Pazvante “După faptă şi răsplată” de V.Bădiţă, reg.V.Ignat

19.              Hîrca “Baba Hîrca la Revelion” de E,Gheorghiţă şi Gh.Rotăraş, reg. B.Fiodoruţă

20.              Tîndală “Baba Hîrca la Revelion”

21.              Învăţătorul “Mireasa cu maşină” de H.Kehrer, reg. V.Ignat

22.              Străjer “Antigona” de J.Anui, reg. B.Fiodoruţă

23.              El “Faţă-n faţă” de Em.Şain şi A.Marinat, reg. V.Ignat

24.              Lupul “Trei purcei” de S.Mihalcov, reg. V.Ignat

25.              Moş Crăciun ”Teatrul în Carnaval” de S.Ţurcan

26.              Andron “Păsările tinereţii noastre” de I.Druţă, reg. V.Ignat

27.              Marc Regul “Căderea Romei” de I.Druţă, reg. V.Ignat

28.              Anica “Soacra” de G.Vasilescu, reg. S.Ţurcan

29.              Lupul “Cocoşelul neascultător” de I.Lucian, reg.O.Mereoară

30.              Vulpoiul “Cocoşelul neascultător”

     Teatru.Teatru.Teatru – secvenţe din spectacole, reg.S.Ţurcan

31.             Moş Crăciun “Moş Crăciun la Revelion” de Rodica Ciobanu

      Sunt un actor – secvenţe din spectacole, reg.S.Ţurcan

32.             Moş Crăciun “Moş Crăciun şi toţi, toţi, toţi” de R.Ciobanu

33.              Dragomir “Năpasta” de I.L.Caragiale, reg.S.Ţurcan

34.              Moş Crăciun “ Întâmplare la Pomul de Anul Nou” de S.Ţurcan

35.             Jup.Dumitrache “O noapte furtunoasă” I.L.Caragiale, reg.Em.Gaju

36.             Moş Crăciun “Circul la revelion” de M.Ţăruş, reg.S.Ţurcan

37.              Moş Crăciun “Poveste nouă” de O.Danilceac şi R.Ciobanu

Am venit dintr-o baladă – serată de folk, regia S.Ţurcan

38.             Fereceş “Mincinosul” de Dm.Psathas, reg.Gh.Mândru

39.             Moş Crăciun “Moş Crăciun” de Rodica Ciobanu

40.              Ioan Vodă “Apusul de soare se amână” de V.Butnaru, reg.S.Ţurcan

41.              Moş Crăciun “Alba ca Zăpada şi amicii săi” de V.Roşca, reg.V.Roşca

42.             Dumnezeu “Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim, reg.Gh.Mândru

43.             Ştefan a Petrii “Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim, reg.Gh.Mândru

44.              Moş Crăciun “Al cui este Anul Nou” de E.Pâslă, N.Crâlov

45.              Moş Crăciun “ O  sărbătoare neobişnuită” de S.Ţurcan, reg.S.Ţurcan

 

 

       A scris muzica la spectacolele:

      1.”Ţara broscuţelor” de Al.Kiriy

1.    “Apusul de soare se amână” de V.Butnaru

2.    “Jocul dragostei şi al întâmplării” de Marivuax

3.    “Cleopatra” de I.Edlis

4.    Sunt un actor – scenariu

5.    “Aventurile Iedului Alb” de S.Ţurcan

6.    “Alba ca Zăpada şi cei patru amici” de V.Roşca

7.    “Ana “ de Ana Blandiana

 

Aranjamente muzicale pentru:

1.”Provincialele” de I.Stelmah

2. “Năpasta” de I.L.Caragiale

 

Scenografia la spectacolele:

1.    “Cartierul latin” de P.Chesnot

2.    “Aventurile Scufiţei Roşii” de S.Ţurcan

3.    “Apusul de soare se amână” de V.Butnaru

4.    “Jocul dragostei şi al întîmplării” de Marivaux

5.    “Mincinosul” de Dm.Psathas

6.    “ O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale

7.    “Aventurile Iedului Alb” de S.Ţurcan

8.    “Năpasta” de I.L.Caragiale

9.    “Cleopatra” de I.Edlis

10.                     “Un moldovean” de N.Esinencu

11.                     “Trei purcei” de S.Mihalcov

12.                     “Antigona” de J.Anui

13.                     “ La gura sobei”

14.                     “O zi de vară” de S.Mrozec

15.                     “Stan Păţitul ” de V.Bădiţă

 

         Regia la spectacolele:

 

1.    “Stan Păţitul” de V.Bădiţă

2.    “O zi de vară” de S.Mrozec

3.    “La gura sobei” de V.Alecsandri

4.    “Teatru în carnaval” de S.Ţurcan

5.    “Soacra” de G.Vasilescu

6.    Teatru.Teatru.Teatru  de S.Ţurcan

7.    Sunt un actor de S.Ţurcan

8.    “Cleopatra” de I.Edlis

9.    “Năpasta” de I.L.Caragiale

10.         “Aventurile Iedului Alb” de S,Ţurcan

11.          “Întîmplări la Pomul de Anul Nou” de S.Ţurcan

12.          “Circul la revelion” de M.Ţăruş

13.         Divertisment muzical de S.Ţurcan

14.          Am venit dintr-o baladă de S.Ţurcan

15.          “Provincialele” de I.Stelmah

16.          “Apusul de soare se amână” de V.Butnaru

17.          “Perepeţiile lui Păcală” de V.Bădiţă (readucere)

18.          “O sărbătoare neobişnuită” de S.Ţurcanu

 

                     Dramaturgie:

1.    “Aventurile Iedului alb” poveste

2.    Teatru în carnaval – matineu

3.    Întîmplări la Pomul de Anul Nou –matineu

4.    “Noile Aventuri ale Scufiţei Roşii”

5.    Afrodita, mea Afrodită

 

Traduceri din rusă:

1.    Dansul umbrelor de I.Edlis

2.    Ajunul de I.Edlis

3.    Portretul planetei de F.Durrenmatt

E un… Harap Alb: faptul că s-a născut în Fântâniţa Donduşenilor avu implicaţii definitorii în destinul său – un destin complex, cu împliniri morale şi profesionale incontestabile, dar şi cu resemnări nici odată mărturisite. Un destin trăit sub un inefabil imperativ al fântânii: mereu captat de ochiul opac al apei şi fascinat de acel alter ego ce-l privea din oglinda adâncurilor, precum „îl privesc” şi rolurile realizate (…), a fost şi rămâne obsedat de senzaţia că-i animat de un vis intangibil, cel puţin din cauza că din fântână poţi vedea stelele şi ziua; iar stelele sunt mereu atât de reci şi atât de departe…

                                               „ Info-masca”, nr.4 (10), 2002

  

 

                       Oleg Mereoară.

Studioul Teatral „D.Caraciobanu” (1999). La Teatrul din Cahul activează din 1995, realizând până în prezent 51 de roluri:  Gheorghe („Soacra”), Antoniu („Cleopatra”), Ion („Năpasta”), Chirică („Stan Păţitul”), Dorante („Jocul dragostei şi al întâmplării”), Bertrand („Cartierul latin”) ş.a. Laureat al primei ediţii, din 1999, a Festivalului Internaţional de Teatru „One Man Show”; prima-i experienţă regizorală – spectacolul „Cocoşelul neascultător” după piesa lui I.Lucian – a fost nominalizat la compartimentul „ Cel mai reuşit debut regizoral” în cadrul Galei Premiilor UNITEM-2000; la Gala Premiilor UNITEM – 2004 a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun rol episodic masculin (Rică Venturiano din „O noapte furtunoasă”),de premii similare s-a învrednicit la Galele UNITEM din 2006 (pentru rolul lui Aghiş din spectacolul „Mincinosul” după piesa lui Dm.Psathas) şi 2008 (pentru rolul lui Nică din „Cu jăraticul pe buze” de I.Iachim). Prin Decretul Preşedintelui Republicii Moldova din 27 decembrie 2009 i-a fost conferit titlul onorific de Artist Emerit. A montat până în prezent la „B.P.Hasdeu” cinci spectacole pentru copii.

         Fisa de creatie:

1.Costea (“Faţă-n faţă” de A.Marinat şi Em Şain – 1995);

2.Fosi (“După faptă şi răsplată” de V.Bădiţă- 1995);

3.Arvinte (“Cuiul lui Pepelea” de V.Alecsandri – 1997);

4.Pepelea (“Cuiul lui Pepelea” de V.Alecsandri – 2008);

5.Paiaţa (“Dar din dar” de V.Bădiţă – 1996);

6.Vornicelul (“Păsările tinereţii noastre” de I.Druţă – 1996);

7.Fabulin (“Căderea Romei” de I.Druţă – 1996);

8.Păcală (“Perepeţiile lui Păcală” de V.Bădiţă – 1996; 200);

9.Solomon (“ Aventurile Iedului alb” de S.Ţurcanu – 1998; 2002)

10. Miorel (“ Aventurile Iedului alb” de S.Ţurcanu)

11. Radu (“Aventurile Iedului Alb” de S.Ţurcanu);

12.Rică (“Mormi” de B.Iungher- 1997; 2004);

13.Mormi (“Mormi” de B.Iungher – 1997);

14.Petrică (“Mireasa cu maşină” de H.Kehrer – 1996);

15.Un moldovean – monospectacol de N.Esinencu – 1999

16.Gheorghiţă (“Soacra” de G.Vasilescu 200; 2007);

17.Motănel “Cocoşelul neascultător” de I.Lucian –2001

18.Cocoşel “Cocoşelul …”

19.Ursuleţ  “Cocoşelul …”

20.Vulpoiul  “ Cocoşelul…”

21.Lupul “Cocoşelul neascultător” de I.Lucian

22.Prezentatorul (“Teatru.Teatru.Teatru” )

23.Moş Crăciun la Revelion

24.Antoniu (“Cleopatra” de I.Edlis);

25.Iedul (“ Doi purcei” de I.Popescu);

26.Corbul (“Doi purcei” de I.Popescu);

27.Moş Crăciun şi toţi, toţi, toţi

28.Ion (“Năpasta” de I.L.Caragiale);

29.Dracul (“Fata babei şi fata moşneagului” de I.Creangă);

30.Rică Venturiano (“O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale);

31.Întâmplare la Pomul de Anul Nou

32.Dorante (“Jocul dragostei şi al întâmplării” de Marivaux);

33.Chirică (“Stan Păţitul” de V.Bădiţă);

34.Circul la Revelion – Carabas-Barabas

35.Serghei (“Provincialele” de I.Stelmah);

36. Piratul Roşu – Poveste nouă

37.Aghiş (“Mincinosul” de Dmitrii Psathas).

38.Iepuraşul (“Moş Crăciun” – 2005)

39.Judecătorul (“ Aousul de soare se amână” de Val Butnaru – 2006)

40.Iepuraşul “Alba ca Zăpada şi cei 4 amici” de V.Roşca – 2006)

41.Ion Creangă (“Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim – 2007)

42.Nică (“ Cu jăratecul pe buze” de I-Iachim – 2007)

43.Purceluş (“ Al cui este Anul Nou?”-2007)

44.Gheorghe – (“Doi plus unu şi un cal” de M.Prepeliţă – 2008)

45.Bertrand – (“Cartierul latin” de Pierre Chesnot – 2009)

46.Mihalache – “Împăratul îmbrobodit” de Gh.Calamanciuc (2010)

47.Moş Crăciun “O sărbătoare neobişnuită” de S.Ţurcan 2009

48.Cârtiţa “Hai să prietenim” de S.Belov

49.Moş Crăciun “Ah ce are Moş Crăciun”

50.Lomov “ Mirii buclucaşi” de A.P.Cehov

    51.Victor “Veni un bărbat la o femeie” de S.Zlotnicov       

  Regia la spectacolele:  Un Moldovean (N.Esinencu) 1999

                                      Cocoşelul neascultător (I.Lucian) 2000

                                      Moş Crăciun şi toţi, toţi, toţi (R.Ciobanu)2001

                                      Ţara broscuţelor (A.Kiriy)  2008

                                      Aventurile Scufiţei Roşii (Al.Ţurcan) 2009

                                      Hai să prietenim (S.Belov) 2010    

       Oleg Mereoară – actorul talentului nativ, atât de spontan şi ingenuu în spectacolele pentru copii, el etalându-şi  de fiecare dată capacitatea-i de a nu-şi rata fascinaţiile copilăriei; actorul aplaudat la rampă şi în spectacolele de comedie, prin polivalenţă şi prin voluptatea transfigurării el amintind frecvent de fostul titular al trupei, Andrei Popa; actorul intuiţiilor, pentru care orice rol e o revelaţie, el evoluând cu un succes unanim recunoscut şi în spectacolele de dramă.

                                      „Masca”, decembrie 2004

reclame

       

    Rodica Zbârciog (Ciobanu)

 

         Născută la 19.04.1972 în s. Cania, r-l Cantemir

         Studii medii de cultură generală  capătă în satul de baştină;

         Absolveşte Şcoala pedagogică din Cahul în 1991, specialitatea “Educaţie preşcolară”

         În 1999 îşi face studiile în Studioul Teatral “D.Caraciobanu” de pe lângă Teatrul “B.P.Hasdeu” la specialitatea declamator

         Din 01.11.1997 este actriţă la Teatrul Republican Muzical-Dramatic “B.P.Hasdeu” din Cahul

         Fişa de creaţie cuprinde în jurul de 30 de roluri

         Printre cele mai importante:

   “Ana” din spectacolul “Ana” de A.Blandiana  “Floarea” din “Soacra” de G.Vasilescu, “Cleopatra” din “Cleopatra” de I.Edlis, “Ziţa” din “O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale,Lizeta din „Jocul Dragostei si a Întîmplării” de Maryvaux,”Sophi”din „Cartierul Latin” de P.Chesnot,”Dina Fiodorovna” din „Se cauta o femee pentru un bărbat” de S.Zlotnicov.

         În iunie 2002 îşi susţine diploma de licenţă la Universitatea Pedagogică de Stat “Ion Creangă” din Chişinău, profilul Pedagogie

         Premiul „Steaua fără nume”.

         La Gala Premiilor UNITEM – Premiul la compartimentul “Cel mai bun rol de planul doi” pentru rolul “Ziţa” din spectacolul “O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale

         Nominaliyată „Cea mai bună actrita”cu Sophi din „Cartierul Latin”la Festivalul de Comedie 2011 Galaţi.

         Din septembrie 2009 este director-interimar la Teatrul “B.P.Hasdeu”

–     –  Din 06.10.11 este Director –adjunct al Teatrului „B.P.Hasdeu”

 

                         Fişa de creaţie

 

1.    Primăvara – “Perepeţiile lui Păcală” de V.Bădiţă

2.    Măndica – “Cuiul lui Pepelea” de V.Alecsandri

3.    Ea “Faţă-n faţă” de Em.Şain şi A.Marinat

4.    Mioara

5.    Nica “Aventurile Iedului Alb” de S.Ţurcan

6.    Zburo “După faptă şi răsplată” de V.Bădiţă

7.    Ana – “Ana “ de A.Blandiana

8.    Floarea “Soacra” de G.Vasilescu

9.    Ghiţă – “Doi purcei” de I.Popescu

10.Cleopatra “Cleopatra” de I.Edlis

11.Alba ca Zăpada “Moş Crăciun şi toţi, toţi, toţi”

12.Baba Hîrca “Întâmplare la pomul de Anul Nou” de S.Ţurcanu

13. Fata babei “Fata babei şi fata moşneagului” de I.Creangă

14. Ziţa “O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale

15.Tiky “Circul la revelion” de M.Ţăruş

16. Lizeta “Jocul dragostei şi al întâmplării” de Marivaux

17.I Fată

18.II Fată

19. Nevasta “Stan Păţitul” de V.Bădiţă

20. Pipiţa “Mincinosul” de Dm.Psathas

21.Piţa-Chiţa “Mincinosul” de Dm.Psathas

22. Veveriţa “Moş  Crăciun” de R.Ciobanu

23. Sveta “Provincialele” de I.Stelmah

24. Maimuţa “Alba ca Zăpada şi cei patru amici” de V.Roşca

25. Maranda “ Soacra” de G.Vasilescu

26. Moartea “Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim

27. Sophi “Cartierul latin” de P.Şhessnot

28. Baba Hîrca “ O sărbătoare neobişnuită” S.Ţurcan

29. Sluga “Împăratul îmbrobodit” de Gh.Calamanciuc

30. Vulpea “Aventurile Scufiţei Roşii” de S.Ţurcanu

31.Anica “ Soacra” de G.Vasilescu

32.Vulpea “Ce are Moş Crăciun” (matineu)

33. Dina Fiodorovna “Se caută un bărbat pentru o femeie” S.Zlotnicov

         Cu o prestanţă oarecum aristrocratică ce-i conferă un aer distant şi mândru,de o demnitate frecvent identificată cu orgoliul, sobră până la austeritate, Rodica Ciobanu de la Dramatic-Muzicalul „B.P.Hasdeu” pare a fi din acei slujitori ai scenei, care se pot manifesta ca actori eminamente dramatici – o primă impresie infirmată, însă, de rolurile-i, cu precădere comice, realizate în cei aproape şapte ani de activitate în treatrul de la sudul Republicii Moldova.

                             „Panoramic TV”, nr.4-5, 2004                     

                   Costel Mocanu

Studii medii. La Teatrul „B.P.Hasdeu” a lucrat în perioada 1996-1999, fiind reîncadrat în februarie 2000. A evoluat în 35 de spectacole, realizând rolurile lui Arvinte („Arvinte şi Pepelea”), Medicul („Păsările tinereţii noastre”), Ştefan („Soacra”), Caesar („Cleopatra”), Orgon („Jocul dragostei şi al întâmplării”),

Miliţianul (Doi plus unu şi un cal”), Ion („Dar din dar”) , Luca („Însurători cu bucluc”) ş.a.

Fişa de creaţie:

 

1.Arvinte – “Arvinte şi Pepelea” de V.Alecsandri

2. Medicul satului “Păsările tinereţii noastre” de I.Druţă

3. Tândală, Urătorul  “Perepeţiile lui Păcală” de V.Bădiţă

4. Stegarul “Căderea Romei” de I.Druţă

5.El “Faţă-n faţă” de Em.Şain şi Al.Marinat

6. Miorel, Grivei “Aventurile Iedului Alb” de S.Ţurcanu

7.Ştefan “Soacra” de G.Vasilescu

8. Ursuleţul “Cocoşelul neascultător” de I.Lucian

9.Cezar “Cleopatra” de I.Edlis

10. Statu –Palmă- Barbă- Cot “Întâmplare la Pomul de Anul Nou”

11.Spiridon “O noapte furtunoasă” de I.L.Caragiale

12. Mormi “Mormi” de B.Iungher

13. Carabas-Barabas “Circul la Revelion” de M.Ţăruş

14. Orgon “Jocul dragostei şi al întâmplării” de Marivaux

15. Tata

16.Popa

17. Scaraoţchi “Stan Păţitul” de V.Bădiţă

18.Şrek “Poveste nouă” de R.Ciobanu şi O.Danilceac

19. Borea “Provincialele” de I.Stelmah

20.Patateas “Mincinosul” de Dm.Psathas

21. Lupul “Moş Crăciun” de R.Ciobanu

22. Golia “Apusul de soare se amână” de Val Butnaru

23. Crocodilul “Alba ca Zăpada şi amicii săi” de V.Roşca

24. Sf.Petru “Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim

25. Împlinitorul “Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim

26. Vurco ” Ţara broscuţelor” de A.Kiriy

27.Zmeul Triochean “Perepeţiile lui Păcală” de V.Bădiţă

28. Baba Hîrca “O sărbătoare neobişnuită”

29. Împăratul “Împăratul îmbrobodit” de Gh. Calamanciuc

30. Miliţianul “Doi plus unu şi un cal” de M.Prepeliţă

31. Luca “Mirii buclucaşi” A.P.Cehov

32. Ion “Minte ai şi daruri ai”  de V.Bădiţă

33. Culai “Soacra” de G.Vasilescu

34. Moş Crăciun “ Ce are Moş Crăciun”

        Costel Mocanu e din tagma actorilor care „înhamă” greu, care nu „prind din zbor” personalitatea rolului ce urmează să-l aducă în scenă, ratând cu tot atâta uşurinţă, ulterior, detaliile ce fac din personaj o individualitate: de regulă, le  abordează complexat şi persecutat de incertitudini, pentru ca la orice repetiţie „să sape” în sudoarea frunţii şi, ca un sculptor negrăbit şi îndârjit, să dăltuiască migălos în „roca” rolului, pentru a-l contura cât mai distinct şi mai sigur.

                              „Cuvântul liber”, 26 decembrie 2003

                                    Mihai Ţăruş

Şcoala  Superioară  Maritimă Militară din Kaspiisk, Azerbaydjan (1988). În 1997-1998 – administrator al grupului „Catharsis”. În 2001 e angajat la Teatrul „B.P.Hasdeu”, fiind antrenat, iniţial, în spectacolele de estradă. A semnat muzica la spectacolul „Legea de aur” de S.Ţurcanu, autor al piesei „Circul la revelion” montată în  2003. S-a produs până în prezent în 17 roluri: Dumitru („Năpasta”), Lupul  („Cocoşelul neascultător”), Constantin („Soacra”),  Păsărilă („Cu jăraticul pe buze”), Ciubukov („Însurători cu bucluc”), Intelectualul  („Doi plus unu şi un cal”) ş.a.

        Prima dată a fost cooptat în 2002, când Dramatic-Muzicalul „B.P.Hasdeu” montă „Năpasta” de I.L.Caragiale. La una din repetiţii se produse o ilaritate provocată de regizorul Sandu Ţurcanu care, într-un exces de didacticism, vrând ca proaspăt pospăitul actor să conştientizeze exhaustiv rosturile rolului, îi zice:

        Realizezi, cu acest chip al lui Dumitru, rodajul meseriei de actor dramatic. Imaginează-ţi: peste mai mulţi ani, intervievat fiind, vei fi întrebat, cu ce rol ai debutat. Ce vei răspunde?

        Cu un mort, răspunse Mihai Ţăruş cu promptitudine. Pentru că, într-adevăr, întrupa o stafie- cea a asasinatului Dumitru, un personaj neprevăzut de distribuţia piesei şi integrat în spectacol graţie concepţiei regizorale.

Fişa de creaţie:

 

1.    Dumitru “Năpasta” de I.L.Caragiale

2.    Cantautor “O seară de romanţe”

3.    Tavi “Circul la Revelion” de M.Ţăruş

4.    Cantautor “Am venit dintr-o legendă”

5.    Moş Crăciun “Poveste nouă” de R.Ciobanu

6.    Moş Crăciun “Moş Crăciun” de R.Ciobanu

7.    Crocodil “Alba ca Zăpada şi cei patru amici” de V.Roşca

8.    Păsărilă “Cu jăratecul pe buze”  de I.Iachim

9.    Lupul “ Cocoşelul neascultător” de I.Lucian

10.             Intelectualul “ Doi plus unu şi un cal” de M.Prepeliţă

11.              Străjerul “Împăratul îmbrobodit” de Gh.Calamnciuc

12.             Santa Claus “O sărbătoare neobişnuită”

13.             Viforul “O sărbătoare neobişnuită”

14.              Paiaţa “Minte ai şi daruri ai” de V.Bădiţă

15.              Ciubucov “Mirii buclucaşi”

  În pofida superstiţiilor ce persistă şi chiar subjugă mediile teatrale, debutu-i fu de bun augur: a început să fie implicat fără reticenţe în spectacolele de miniaturi şi de divertisment, explorându-i-se capacităţile-i tot mai evoluate de cantautor, pentru a fi, nu zăbavă, încadrat, uneori şi cu câte două roluri, în toate spectacolele de revelion jucate an de an cu o intensitate epuizantă. În martie 2007, teatrul lansă spectacolul regizorului Gh.Mândru „Cu jăraticul pe buze” de Ion Iachim. Concluzia Consiliului artistic a fost pe cât de surprinzătoare, pe atât de unanimă: revelaţia montării o constitui Păsărilă, adică rolul realizat de Mihai Ţăruş cu o mimicrie, o gestică şi o mişcare scenică atât de organică şi de plastică.

                                                                       Eugenia Pâslă

Colegiul de Artă din Soroca (2006), Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice (culturologie) în 2011. Angajată în august 2006. S-a produs în 15 roluri: Măndica în „Cuiul lui Pepelea” după V.Alecsandri, Nică în „Cu jăraticul pe buze” după I.Iachim, Agripina în „Soacra” după G.Vasilescu, VeveRiţa din „Hai să prietenim” de S.Belov, Scufiţa Roşie din „Noile aventuri ale Scufiţei Roşii” după S.Ţurcanu, Principesa din „Împăratul îmbrobodit” după  Gh.Calamanciuc etc.

Fişa de creaţie

 

1.Nică – “Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim

2. Ţiganca, fetele la scăldat – “Cu jăratecul pe buze” de I.Iachim

2.Măndica – “Cuiul lui Pepelea” de V.Alecsandri

3.Iepuraşul – “Cocoşelul neascultător” de I.Lucian

4.Rică – “Ursuleţul Mormi” de B.Iungher

5.Oachi – “Ţara broscuţelor” de A.Kiryi

6.Alba ca Zăpada – “Alba ca Zăpada şi amicii săi” de V.Roşca

7.Şoricelul – “Al cui este Anul Nou?” de N.Crâlov şi E.Pâslă

8.Scufiţa Roşie – “ Noile Aventuri ale Scufiţei Roşii” de S.Ţurcan

9.Ileana “Soacra” de G.Vasilescu

10.Ionel – “O poveste neobişnuită” de S.Ţurcanu

11.Michiduţă “Perepeţiile lui Păcală”

12.Iepuraşul “Ah ce are Moş Crăciun?”

13.Principesa – “Împăratul îmbrobodit” de Gh.Calamanciuc

14.Paiaţa Minte ai şi daruri ai” de V.Bădiţă

15.Cerşitoarea “Minte ai şi daruri ai” de V.Bădiţă

16.Agripina “Soacra” de G.Vasilescu

17. VeveRiţa “Hai să prietenim” de S.Belov

     … Suplini roluri importante din spectacolele pentru copii  „Cocoşelul neascultător”, „Ursuleţul Mormi”, „Albă ca Zăpada şi cei patru amici”, a fost distribuită pe poziţii-cheie în spectacolul „Ţara broscuţelor”. Pentru că Jenea, cu predilecţiile-i excesive pentru acurateţe (ea repudiind în consecinţă şi pisicile) şi cu cordialitate, ce-i atenuează sporadicele manifestări de impulsivitate, îşi bifă în palmares, prin evoluţia-i din „Cu jăraticul pe buze”, un rol remarcat cu bun temei de colegi şi de public – un Nică nu ştiu cum diafan, conturat cu fascinaţia unui vis al copilăriei.

                                                                              „Adverb”, 28 martie 2008

                      

        Nadejda Donea

Facultatea de filologie a Universităţii de Stat „B.P.Hasdeu” din Cahul(2011). Angajată în anul 2009. S-a produs în acest răstimp în 11 roluri: Domnişoara din spectacolul de miniaturi „Faţă-n faţă”, Fata din „Cu jăraticul pe buze” realizat de Gh.Mândru, VulPiţa din „Hai să prietenim” regizat de O.Mereoară, Floarea din „Soacra” lui S.Ţurcanu, Natalia Stepanovna din „Mirii buclucaşi” semnat de V.Ignat etc.

C.Crimu: (…) „Mirii buclucaşi” constitui, în primul rând, o şansă pentru Nadia Donea – şansă pe care şi-a valorificat-o cu siguranţă, ea confirmându-şi în consecinţă capacitatea de a evolua în roluri centrale.

    A.Ţurcanu: (…) Prestaţia Nadejdăi ne bucură. Am impresia că ea se manifestă tot mai peremptoriu în aşa numitele roluri de caracter. Bravo! Pare-mi-se, e din categoria actorilor pe care ai vrea să-i urmăreşti cu interes şi în alte spectacole.

   Fişa de creaţie

 

1.Urător “Perepeţiile lui Păcală” de V.Bădiţă

2. Domnişoara “ Faţă-n faţă” – 2009

3. Fata “Cu jaratecul pe buze” de Ion Iachim – 2010

4. Cenuşica “ Aventurile Scufiţei Roşii” – 2009

5. Alba ca Zăpada “O sărbătoare neobişnuită” de S.Ţurcanu- 2009

6. I Fată mută “Împăratul îmbrobodit” de Gh.Calamanciuc – 2010

7. Codiţă  “ Cocoşelul neascultător” de I.Lucian – 2010

8.Veveriţa “Ce are Moş Crăciun?” – 2010

9. Motănel “Cocoşelul neascultător” de I.Lucian – 2011

10. Floarea “Soacra” de G.Vasilescu – 2010

11. VulPiţa “Hai să prietenim” de S.Belov- 2010

12. Paiaţa, Cerşitoarea “ Mintea ai şi daruri ai” de V.Bădiţă – 2011

13. Natalia Stepanovna “Mirii buclucaşi” de A.P.Cehov- 2011

 14.Paiaţa “ În lumea povestilor” de V.Bădiţă

  V.Roşca: (…)M-a frapat evoluţia Nadejdăi Donea în rolul Nataliei Stepanovna. A demonstrat că a obţinut un succes pe care-l merită, că potenţialu-i în continuă avansare va fi valorificat şi în alte spectacole, în care – la sigur! – i se vor încredinţa roluri centrale.

                                  Din procesul-verbal al şedinţei

                                    Consiliului artistic din 08 mai 2011

                                                                      

          Diana MititeluAcademia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice din Chişinău (2010). A activat iniţial la Teatrul Republican „Luceafărul” din capitală. Pe 15 iulie 2010 a fost angajată la Teatrul Muzical-Dramatic „B.P.Hasdeu”. 

      S-a produs în roluri semnificative din spectacolele de licenţă (Budur din „Alladin şi lampa fermecată”, Buratino din „Buratino” de A.Tolstoi, Duneaşa din „Livada cu vişini” de A.P.Cehov, Kitty, Jurnalista şi Julli din „Cabaret din Jacksonwille” – o adaptare scenică de B.Focşa), precum şi în roluri secundare din şapte spectacole ale „Luceafăr”-ului, inclusiv „Mascarada” de M.Lermontov, „Luceafărul” de M.Eminescu, „Romeo şi Julietta” de W.Shakespeare etc. Până în prezent la Cahul a realizat  cinci roluri, inclusiv Iepuraşul din „Hai să prietenim”, „Scufiţa Roşie” din „Noile aventuri ale Scufiţei Roşii”, Zâna Apelor din „Minte ai-daruri ai”, Agripina din „Soacra”.

         Fisa de creatie

 

         Teatrul Republican “Luceafărul”

                Budur, dansatoare – Aladin şi lampa fermecată

                Pinochio – “Pinochio”, A.Tolstoi

                Duneaşa – “Livada cu vişini” , A.P Cehov

                Kitty, Jurnalista, Jully, dansatoare – “Cabaret din Jacksonville”

         Roluri de masă: “Mascarada” Lermontov

                                   “Luceafărul” M.Eminescu

                                   “Romeo şi Julieta” W.Shackespeare

                                   “ Opera de trei parale” B.Brecht

                                    “Ciuleandra” L.Rebreanu

                                    “ Haos” după piesa lui R.Thomas

                                    “ O istorie din cartierul de W.

         Teatrul “B.P.Hasdeu Cahul

              Iepuraşul “Hai să prietenim” S.Belov

              Iepuraşul “Ce are Moş Crăciun” (matineu)

              Scufiţa Roşie “Aventurile Scufiţei Roşii”, S.Ţurcan

              Zîna “Minte ai şi daruri ai”, V.Bădiţă

              Agripina “Soacra” G.Vasilescu

       Reticenţele manifestate întotdeauna şi pretutindeni faţă de orice nou angajat au fost, nu zăbavă, succedate de o simpatie unanimă: spontană până la exuberanţă, de o vervă contagioasă şi explozivă, comunicativă şi de o fragilitate dezarmantă, dar şi chiar prin modestia şi cumiţenia-i deloc contrafăcute amintindu-ţi, totuşi, de versul lui L.Blaga „Şi văd, mirat, cum ghiarele din când în când/ Îţi ies şi se retrag în pung de catifea…”, Diana Mititelu se impuse tocmai prin responsabilitatea şi interesul cu care-şi abordă primele roluri încredinţate.

                                            „Cahul expres”, 25 martie 2011

 

     

Anunțuri